Odgovornost Vlade u slučaju Agrokor

Plenković žmiri na oba oka: Neovisnost i efikasnost istrage u slučaju Agrokor nije moguća dok je Marić ministar

 

Nova ljevica traži od parlamentarnih stranaka:

  • da u najkraćem mogućem roku smjene ministra Marića sa mjesta ministra financija zbog mogućeg utjecaja na neovisnost i efikasnost istrage u slučaju Agrokor
  • da ispitaju odgovornost premijera Plenkovića zbog zadržavanja Marića u Vladi u posljednjih šest mjeseci kada je bilo jasno da će se otvoriti istraga u slučaju Agrokor, a da Marić ima sve mogućnosti kompromitirati istragu prikrivanjem dokaza, opstruiranjem rada porezne uprave i utjecajem na svjedoke.

Da je Marić već u trenutku izbijanja afere trebao biti smijenjen govori i činjenica da će se jedan aspekt istrage sigurno baviti i pitanjem uloge Porezne uprave, kao i uloge dosadašnjih ministara financija i drugih članova Vlade u pasivnom ili aktivnom prikrivanju stvarnog stanja u Agrokoru, te gomilanja poreznog duga i duga prema dobavljačima.

Svima je poznato da jedna od ključnih stvari koje je Marić napravio kada je postao ministar financija još za vrijeme Oreškovićeve Vlade jest ukidanje tzv. Poreznog USKOKA – odnosno Samostalnog sektora za otkrivanje poreznih prijevara koji je osnovan za vrijeme Lalovca i to pri Ministarstvu financija kako bi imao osiguranu neovisnost nadzora nad radom Porezne uprave i poreznih prijevara/utaja.

Nova ljevica podsjeća da točno prije godinu dana, a par mjeseci prije izbijanja afere Agrokor, Marić najavljuje spajanje poreznog USKOK-a s Poreznom upravom, čime ga je de facto dokinuo, jer je jasno da integriranjem u sam sustav Porezne uprave ovaj sektor ne može provoditi neovisne istrage protiv primjerice svojih šefova.

Novi naziv je Samostalni sektor za financijske istrage, a na čelu mu je pomoćnik ravnatelja Porezne uprave Zdravko Zrinušić, koji je bio potpredsjednik uprave i član uprave Štedbanke od 2012.-2016. godine, kada ga Marić dovodi na mjesto zamjenika ravnatelja Porezne uprave i na čelo Sektora.

Štedbanku neki analitičari i novinari prokazuju kao važnu kariku u izvlačenju novca iz Agrokora za Todorića kroz fiktivne tvrtke i fiktivne račune.

Isto tako, to je jedna od triju banaka koje nisu pristale na odgodu naplate mjenica koju je tražio Ramljak, što navodi na sumnju da i dalje “radi” za Todorića odnosno izvlači novce iz Agrokora.

Što god da istraga pokaže o ulozi Štedbanke u slučaju Agrokor, moramo se pitati zašto je ministar Marić na čelo sektora za financijske istrage doveo baš člana uprave Štedbanke?

Onemogućavanjem neovisnih istraga o poreznim utajama i prijevarama, Marić je zapravo kupio vrijeme da cijela priča sa Agrokorom ne izađe na vidjelo, a potrebno je u istrazi ispitati je li Marić vrijeme kupovao i za Todorića, kako bi on iz Agrokora izvukao dovoljno novaca da može danas plaćati najskuplje svjetske odvjetnike specijalizirane za gospodarski kriminal.

Na upite novinara o poreznom dugu Agrokora, Marić se pozivao na poreznu tajnu, te je na dan kada je već pokrenuta ovrha zbog poreznog duga Agrokora od 134 milijuna kuna tvrdio da u postupanju Porezne nije bilo nikakvih nepravilnosti koje odstupaju od načina postupanja prema drugim poreznim obveznicima.

Napomenimo i to, da je Marić lagao i o poreznoj tajni jer njome u tom trenutku nije više bio vezan zbog lažnog informiranja od strane Agrokora koji je tvrdio da poreznog duga nema.

Podsjećamo da je Marić cijelo vrijeme ponavljao da nije znao što se događa u Agrokoru, međutim, novinari su otkrili da je za stanje najkasnije saznao krajem prošle godine kada je sudjelovao u odobravanju HBOR-ovog kredita Agrokoru od 48 milijuna eura!

Istovremeno, za vrijeme Oreškovićeve i Plenkovićeve Vlade Marić usprkos jasnoj obavezi RH prema EU da donese novi Zakon o reviziji odbija to učiniti sve do trenutka kada je Europska komisija odlučila Hrvatsku tužiti sudu u Luxembourgu zbog neizvršavanja direktive iz 2014. godine kojom se uvode pravila za bolju i transparentniju reviziju, kao i kvalitetniji državni nadzor nad revizorskim kućama, a firme koje se smatraju subjektima od javnog interesa morale bi redovito rotirati revizore.

Komisija je nekoliko puta upozorila Vladu RH da to učini, između ostalog i u veljači 2017. kada je afera počela izlaziti na vidjelo.

Da se EU direktiva iz 2014. na vrijeme inkorporirala u Zakon o reviziji, što je nedvojbeni Marićev propust – ne bi se moglo dogoditi da za revizije Agrokora nadležna bude isključivo malo poznata firma čija je direktorica svoju karijeru započela upravo u Agrokoru.

Nova pravila omogućila bi i kvalitetniju prekograničnu suradnju, što bi velikim firmama koje posluju na različitim tržištima također značajno otežalo “friziranje” financijskih izvještaja.

Za cijelo to vrijeme, Marić zajedno sa ministricom Dalić priprema Lex Agrokor kojim, između ostalog, za svu štetu nastalu privremenom upravom, postajemo odgovorni baš mi – porezni obveznici jer mi ćemo platiti tu štetu u slučaju da bilo koji vjerovnik ili druga stranka u postupku dokaže da mu je nastala šteta.

Neće tu štetu platiti Todorić, ni Marić, ni Ramljak ni Dalić.

Sve navedeno ukazuje na to da postoji opravdana sumnja da ministar Marić ne radi u javnom interesu, interesu države i interesu građana, već da štiti privatne interese dionika, uključujući i Todorića.

Budući da je premijer Plenković proteklih godinu dana proveo žmireći na oba oka na ovaj očiti sukob interesa kao i na činjenicu da Marić može značajno utjecati na neovisnost i efikasnost istrage, Nova ljevica smatra da Sabor treba raspravljati i o odgovornosti premijera u ovom slučaju i procijeniti da li Marić i Plenković mogu biti članovi Vlade RH za vrijeme provođenja ove istrage ako želimo da istraga rezultira otkrivanjem pune istine o slučaju Agrokor, otkrivanju i kažnjavanju krivaca uključujući i sve političke sponzore Agrokora tijekom svih ovih godina.